Lüks Haram mıdır?

İsraf-etmeyin

Kaliteli yaşam herkesin hakkı ama lüks yaşam nedir? İsraf ile Lüks arasında bir ayrım var mıdır?

Elbette temiz, ferah bir evde oturmak, orta karar bir piyasa arabasına sahip olmak, tatile gitmek, iyi yemekler yemek vs. lüks ve israf değildir.

Lüks sözlükte ”Giyimde, eşyada, harcamada aşırı gitme, gösteriş, şatafat, gerekli olanın sınırlarını aşmak” olarak tanımlanmaktadır.

İsraf: ”Gereksiz harcama, gereksiz tüketim, savurganlık, tutumsuzluk.”
İki tanım arasında bir fark görebildiniz mi? Gerçekte lüks israf kelimesinin örtülü şekilde kullanımından başka bir şey değildir.

Sorduğunuzda zengin yada fakir herkes İsraf kötü derken Lüks konusunda çok farklı görüşler var. Örneğin 150 bin tl’lik bir araç her türlü konfora sahipken 1 milyon tl üzerinde araca binen kişi için ”ne gerek var bu kadar para harcamaya, diğeride aynı işi görüyor” dediğinizde ”çalışıyor, kazanıyor kime ne?” deniliyor. Böyle diyenler acaba israfı nasıl tanımlıyor? Çok parasının olması birisine lüks adı altında israf yapmayı meşru mu kılıyor?

Bazı dindar geçinen çevrelerde zekatımı veriyor, yardımlar yapıyorum paramı istediğim gibi lükse harcarım diyor, Hz. Davud ve Hz. Süleyman’nın saltanatından örnek veriyorlar. Acaba bu peygamberler toplumlarında aç, hasta, yardıma muhtaç insanlar varken mi saltanat sürdüler yoksa kendi dönemlerinde toplumun tamamı yüksek bir refah seviyesine mi sahipti? Zekat vermek ihtiyaç fazlası, gereksiz harcama yapmayı meşru kılar mı?

Lüks konusunu eleştirdiğinizde bazıları ”her şeyden vaz mı geçelim, mağaradamı yaşayalım, yırtık elbiselermi giyelim, kuru ekmekmi yiyelim” vs. şeklinde uç örnekler vererek karşı çıkıyorlar. Kimileride ”Müslüman iyi yaşamasın mı, başkası yapsa bir şey demez Müslüman gelince eleştirirsiniz” diyorlar. Malesef bu cevapları verenlerde hiç bir samimiyet yok. Kimse fakirlik iyi bir şey demiyor doğru olan Müslümana yakışır ortalama bir hayat yaşamak. Elbette bu konuda önce Müslümanı eleştirmek gerekir, israfı yapanın kendisini Müslüman olarak tanımlayan birisi olması daha kötü bir durum değil mi?

İsra 29: ”Eli sıkı (cimri) olma, büsbütün eli açık da olma. Sonra kınanır ve çaresiz kalırsın.”

Kalite ile lüksü karıştırmamak gerekir. Kaliteli eşya kullanmak uzun vadede mantıklı ve hatta ekonomiktir. Kalite ihtiyaçtır, gereklidir. Bir insanın çoğuna adım bile atmadığı 50 odalı bir malikanede yaşaması, daha uygun fiyata işini görebilecek iyi bir ürün dururken sırf hava atmak için pahalısını alması kalite değil israftır.

Aslında Lüks denilince ne kastedildiğini hepimiz biliyoruz. Bazıları yaptıkları israfı kamufle etmek ve meşru göstermek için lüks tanımını kullanıyor.

İstediğiniz kadar zekat verin, etrafınızda yardıma muhtaç Müslümanlar varken lüks bir hayat yaşayamazsınız, helal değildir. O lükse harcağınız para ile çok daha fazla yardım yapmak dururken ben zekatımı verdim deyip sıyrılmak İslam’a ters bir durumdur.

Bakara 219: ”…Ve sana neyi infak edeceklerini sorarlar. De ki: “İhtiyaçtan artakalanı.” Allah, size ayetlerini açıklıyor; umulur ki düşünürsünüz.”

Lüks adı altında israf kültürü özellikle Tarikat ve Cemaatler aracılığı ile insanların hayatına sokulmakta ve meşru gösterilmektedir. Günümüzde mütevazı bir hayat yaşayan tek bir Tarikat-Cemaat önderi göremezsiniz.

Normalde bu çok dindar geçinen, peygamberim bir lokma bir hırka yaşadı, gösterişi sevmezdi, ne onun nede halifelerin sarayları yoktu diyenlerin mütevazı bir hayat yaşayarak örnek olmasını beklersiniz ama bırakın sıradan bir zenginliği hepsinin adeta birer holding patronu gibi yaşadığını, ailecek en az 700-800 bin tl’lik araçlara bindiğini, trilyonluk villalarda oturduğunu, hacda bile en lüks otellerde konakladıklarını görmekteyiz. Tabi bunları gören diğer insanlarda bu lüks ve israf kültürünün normal bir şey olduğunu düşünmeye başlıyor.

Sözlük tanımı bile lüksün İslami yaşantıya uygun olmadığını göstermektedir. Kimse kendini kandırmasın Lüks israftır.

İsra 16 :”Akrabaya hakkını ver, yoksula ve yolda kalmışa da. İsraf ederek saçıp-savurma.”

İsra 27: ”Çünkü saçıp-savuranlar, şeytanın kardeşleri olmuşlardır; şeytan ise Rabbine karşı nankördür.”

Furkan 67: ”Onlar, harcadıkları zaman, ne israf ederler, ne kısarlar; (harcamaları,) ikisi arasında orta bir yoldur.”

Hayırlı tefekkürler dilerim…

Yorumlarınızı bizimle paylaşın...

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s