Hangi Meali Okumalıyız?

736_buyuk

Bu özellikle Kuran’ı anlama yolunda çaba gösterenlerin sıkça sorduğu sorulardan biridir ”Hangi meali okumak gerekir?”

Meallerle ilgili başta bilmemiz gereken hiçbir Meal %100 Kuran’nın kendisi değildir. Meallerde dil özelliği ve yazan kişinin görüşüne bağlı olarak bazı farklılıklar olabilmektedir. Genel olarak bu farklılıklar Müteşabih (Benzeşik) ayetlerde olmaktadır. Muhkem yani Namaz, Oruç, Zekat, İman esasları, Kısas gibi hüküm belirten konularda hemen hemen bütün mealler aynıdır. Bazı Tarikat-Cemaat mensupları veya Tarihselcilik gibi aykırı görüşte kişilerin yaptığı tahrif edilmiş mealler dışında çoğu meal muhkem konuları doğru olarak aktarmaktadır.

Meal okumaya başlayanlar için ilk seçenek her ne kadar geleneksel çizgiye uydurmak için bazı tahrifatlar içersede kolay anlaşılırlığı sebebiyle Diyanet Mealidir. Zamanla aklınıza takılan konuları araştırdıkça yapılan tahrifatları sizde görmeye başlayacaksınız.

Meallerle ilgili uygulanacak en güzel yöntemlerden birisi Gelenekçi-Yenilikçi görüşte farklı kurum ve kişilere ait mealleri karşılaştırmalı olarak okumaktır. Bu hizmeti sunan internet siteleri ile aynı anda 50-60 meali okuyabilirsiniz.

Meal çok geniş bir konudur ve bazı tuhaflıklar yada sıkıntılı durumlarda içerebilir. Örneğin küfrün en yeni versiyonlarından birisi olan ”Tarihselcilik” akımının Kuran’a iftira niteliğinde mealleri ile karşılaşabilirsiniz yada gelenekselci anlayışın hurafelerine meallerde rastlayabilirsiniz. Bu kişiler kendi bozuk din algılarını Kuran’a söyletmek için meallerde bazı tahrifatlar ve düzenbazlıklar yapabilmektedirler. Niyetiniz temiz olsun yeter ki, zamanla bu tahrifat ve iftiraların hepsini farkedeceksiniz.

Bazı olumsuzluklar olsada bir Müslüman olarak kesinlikle Meal okumaktan uzak durmayın. Çevrenizde veya internet üzerinden bazılarının ‘’Mealciler hadisi, sünneti inkar ediyor’’ gibi iftiraları ve küçümseyici tavırlarıyla karşılaşabilirsiniz. Bunu söyleyenlere baktığınızda neredeyse tamamına yakının dindar görünüme sahip ama gerçekte Kuran bilgisinin çok az olduğunu göreceksiniz. Çoğunluğu Kuran-Hadis ayrımını bile bilmez. Örneğin Kuran’da böyle yazıyormuş diye bir cümle söyler ona bu Kuran’da geçmiyor dediğinizde ise o zaman hadistir der. Her namazda okunan fatihanın anlamını bile çoğunluğu tam olarak bilmez. Bu hallerine bakmadan da Kuran’ı anlamaya çalışanlara türlü iftira ve bahanelerle engel olurlar. Çünkü onlara küçük yaşlardan itibaren ‘’Sen Kuranı anlayamazsın, biz alim miyiz ki Kuran’ı anlayalım denilmiş’’ ve o da sorgulamadan bunu kabul etmiş veya işine gelmiştir. Sağlam bir meal altyapısı ile hurafeler ile gerçekler arasındaki ayrımı çok daha net yapabilirsiniz.

En kötü meal bile hurafelere inanmaktan iyidir.

Ali İmran 7: ”Kitap’ı sana indiren O’dur: Onun (Kur’an’ın) bazı âyetleri muhkemdir, onlar kitabın anasıdır. Diğerleri de müteşabihtir.  Kalplerinde bir eğrilik olanlar, fitne çıkarmak ve onun olmadık yorumlarını yapmak için müteşabih âyetlerin ardına düşerler. Onun tevilini ise Allah ve ilimde derinleşmiş olanlar bilir. Bunlar, “Ona inandık, hepsi Rabbimizin katındandır.” derler. Akıl sahiplerinden başkası öğüt alıp düşünmez.

Hayırlı tefekkürler dilerim…

Yorumlarınızı bizimle paylaşın...

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s